fredag 13 mars 2015

Häftig bifångst!!

Helgen spenderas för omväxlings skull i Vetlanda istället för Värmland. De småländska fiskarna måste ju även de ha mat. 
Sent i går kväll var jag på ett utav mina klassiska färna ställen och förmäskade lite grann. 
Några hekto mäsk och några få majskorn fick räcka som mäskning, nu när vattnet fortfarande är kallt.

Dagens spott
Färnafisket ligger mig varmt om hjärtat. Eftersom det var med det jag började mitt specimenfiske. Kommer än ihåg när jag sprang hem från ån med 2 färnor i kilos klassen i en påse. Jag trodde att jag fångat två jätte mörtar men så var ju ej fallet. Min morfar fick komma som artbestämmare och han konstaterade att det var "aspingar". Jag trodde under en kortare period att fisken hette så men min nyfikenhet växte för denna mört liknande fisk och jag började leta fakta. Efter ett tag fick jag reda på att "asping" var småländska för färna och att det alltså var färna jag fångat. Fisket fortsatte efter denna stridbara fisk som gillade att äta bröd i ytan och med tiden fångade jag även en färna över 2,6kg. Med dena färna tävlade jag i fiskejournalen och där vann jag en rulle. Efter det var jag fast och mitt specimenfiske började på allvar.

Härligt i solen!
strl 4 krok är perfekt
Nu är jag alltså tillbaka på mina gamla jaktmarker och söker efter denna "asping". 
Satte mig på min förmäskade plats under en bro och började mitt feederfiske.
Efter bara några minuter får jag en stadig bugning i vänster spöet. Jag krokar direkt och det svarar bra i mothugget. Även att vattnet är kallt bjuder fisken på en bra fajt i det starkt strömmande vattnet.

På väg in!
En vacker väl proportionerad färna glider in i håven efter några minuters fajt och nollan är spräckt.
Fisken väger runt 1,5kg, inte så stor men ändå en rolig fisk på lätt utrustning.

Vackra fiskar
Efter detta är fisket segt i någon timme med endast något mindre pet på grejorna. Jag tröttnar på att sitta still och börjar experimentera lite istället. En jigg från westin träs på kroken istället och det smäller till i första kastet. Meningen var att jag skulle försöka lura någon abborre som stod i närheten. Men istället är det en färna i samma storlek som den förra som slukat jiggen. En riktigt rolig fångst som bevisar att även färnan är en aggressiv predator.

Stridbar predator!
 Efter detta händer inget mer på ett tag. Jag plockar istället ihop grejerna och ger mig av hemåt igen.

Otroligt kul att vara hemma i Småland igen. Blir fler färnapass i helgen! 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar